כלור – מה הוא עושה בבריכה? בגדי ים עמידים לכלור | SilkyFit
top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

כלור – מה הוא עושה בבריכה? בגדי ים עמידים לכלור

תנו לי לספר לכן סוד – המורה שלי לכימיה נפרדה ממני בתום שנת הלימודים הראשונה במילים: ״כימיה זה לא בשביל כולם״. פלא שעד היום אני, ועוד הרבה אחרים, לא יודעים בדיוק מה כלור עושה בבריכה ומה הוא עושה לבגדים שלנו? בכל המדובר בבגדי ים לספורט חשוב לשים לב שמדובר בבד עמיד לכלור – ועכשיו הגיע הזמן שגם את תדעי למה, ומה זה אומר.


האם כלור כל כך מסוכן?

ישנן תקנות בטיחות ובריאות שמנהלות את העולם מסביבנו – גם אם אנחנו לא רואים, מכירים או מבינים אותן עד תומן. ככה, למשל, אנחנו יכולות לנשנש סנדביץ׳ טונה בארומה בלי לחשוש מזיהומים, כעיקרון. אבל כמו שאנחנו כבר יודעות – לא כולם נאמנים לתקנות הללו, וגם אם כן טעויות לפעמים קורות. אז כשמדובר בתקנות בטיחות ובריאות במקומות שאנחנו מבלות בהן כדרך קבע – לא חשוב ללמוד עליהן ולדאוג להישמר בעצמנו?


ב-2018 בריכה בסן חוזה בקליפורניה הייתה אחראית לאשפוז של מעל ל-30 שחיינים. הסיבה? ריכוז גבוה של גז כלור במים. תנו לנו להרגיע אתכן – אתן לא צריכות להתחיל לדאוג שמקרים כאלה יתחילו לקרות גם כאן – יש סיבה שהם מתרחשים רק לעיתים נדירות וזה בדיוק בגלל התקנות והחוקים שנשמרים בקפדנות בכל אשר מדובר במי הבריכה שלנו. אבל אי אפשר שלא לתהות – אם מדובר בחומר כל כך מסוכן, מה הוא בכלל עושה במים? והאם הוא מזיק בעוד דרכים? חכו רק רגע לפני שאתן עוטות את בגדי הים לספורט שלכן ויוצאות לעשות כמה בריכות ותלמדו על הבריכה שלכן – למה צריך להישמר מכלור, ומה עמיד בפניו?


אישה בבריכה בבגד ים עמיד לכלור

מרוכז או מהול – כלור אז והיום

תנו לי לספר לכן סוד – המורה שלי לכימיה נפרדה ממני בתום שנת הלימודים הראשונה במילים: ״כימיה זה לא בשביל כולם״. אני רוצה להודיע לכן חגיגית שהיא טעתה, ושאחרי מחקר קצר אני יכולה להבטיח לכן שגם אתן תבינו הכל, החל מהריכוזים הנכונים ועד לבדים המומלצים לבגדי ים ספורט לנשים. מוכנות? אנחנו מתחילות.


כלור, בצורתו הטהורה, הוא גז רעיל. האיכויות של הכלור מסוגלות לפרק חומרים רבים, ביניהם חלבונים, ולכן הוא משמש כחומר חיטוי מושלם. למעשה – הוא מושלם עוד יותר כשמדובר בחיטוי של חיידקים. בקצרה: קרום התא של החיידק מסוגל לדחות חומרים בעלי מטען שלילי, אבל הכלור הוא שותף בייצור חלקיקים בעלי מטען נייטרלי שחודרים את הקרום ומסוגלים להרוס את החלבונים שמרכיבים את ה-DNA שלו. ככה ניתן לחטא בעצם כמות מים כל כך גדולה כמו בריכה – שחשופה גם לשחיינים הרבים וגם לאוויר הפתוח ומעודדות התרבות מהירה של חיידקים ובקטריות.


עד כה הכל מובן, אבל איך זה לא פוגע בנו? זה הכל ביחסים ובריכוזים. גז הכלור הטהור הוא בהחלט רעיל גם לבני אדם, אבל לבריכה אנחנו בכלל מכניסים אבקת נתרן היפו-כלורית. המהילה של האבקה במים מייצרת חומצה היפו-כלורית – חומר שאינו מסוכן לבני האדם, אבל יכול עדיין לחדור את קרום התא של החיידקים ולחסל אותם. כל זה טוב ויפה – כשמדובר בריכוז הנכון. כאשר הריכוזים לא נכונים, הכלור מתחבר למימן שבמים והופך לצורתו הגזית והרעילה, כמו שקרה בסן חוזה. כשמבינים שמדובר באיזון כל כך עדין, ברור למה יש כל כך הרבה תקנות בנושא, נכון?


בגדי ים לספורט – עם הצורך מגיע הפיתרון

עכשיו אנחנו מתחילות לדבר לעניין – מה באמת אפשר לעשות עם שיעור הכימיה הזה למעלה? אל תדאגו, עשו את זה בשבילנו, כבר בשנת 1994. חברת ספידו נהגו לקבל תלונות חוזרות ונשנות מספורטאיות ושחייניות חובבות שבגדי הים שלהן נהיים שקופים אחרי מספר קצר של שימושים. בגדי ים לנשים שנועדו לספורט צריכים לספק תמיכה, למנוע גרר מים ולספק תחושת ביטחון בחופש התנועה – כשהבד נהיה שקוף? הוא מספק הרבה פחות ביטחון ממה שרצוי.


הבחינה לתוך התקריות הזאת גילתה חדשות כימיות מרעישות! מולקולות החנקן שנמצאות בלייקרה נצמדות למולקולות הכלור ונאכלות לאט לאט. מה שקורה הוא שפשוט שכבות של בד נעלמות, והקצב הוא הרבה יותר מהיר ממה שחשבתן. בגד ים ספורט עשוי לייקרה, או Spandex, בלבד נשחק אחרי 4 שבועות של שני אימונים בשבוע בלבד. זה כל הזמן שזה לוקח. היה ברור שצריך לספק כאן פיתרון לבעיה וספידו היו אלה שעשו את זה ראשונים.


חולצת לייקרה לגלישה שרוול ארוך Floral Rashguard

בגדי ים עמידים לכלור – והשאר היסטוריה

ספידו גילו שהחנקן בלייקרה הוא זה שאחראי לשחיקה המהירה של בגדי הים שלהם, אז הם פשוט החלו לייצר בגדי ים עם בדים שמכילים אחוזי חנקן נמוכים בהרבה. פוליאסטר ו-PBT (Polybutylone Terephtalate) הם בדים נפלאים לעבודה הזו שלא מאפשרים לכלור להיקשר אליהם ולהרוס אותם. הבעיה עם הבדים האלה היא שהם פחות אלסתטיים ומקשים על צרכים אחרים מבגדי הים. מה עושים? משלבים כוחות!


בגדי ים עמידים לכלור הם למעשה, ברוב המקרים, בגדי ים העשויים שילוב של לייקרה ופוליאסטר – ככל שאחוז הפוליאסטר גבוה יותר כך עמידות בגד הים לכלור גבוהה יותר. כמו-כן, ישנם גם חומרים ייעודיים הדוחים ועמידים לכלור המשמשים גם הם בייצור של בגדי ים שכאלה, והפתרונות למעשה נותנים מגוון רחב של אפשרויות בעבורכן! קחו לדוגמה את Xtralife Lycra לדוגמה – סיב אלסטי ועמיד שמשלב טכנולוגיה חדשנית ועמידה במיוחד גם לנזקי הכלור.


בעזרת שילוב של הפתרונות השונים ניתן להגיע לרמת בגד גבוהה במיוחד, שמאפשרת אלסטיות גבוהה וורסטיליות של גזרה, צבע ועיצוב. במילים אחרות – לא צריך לוותר על היופי. בגדי ים ספורט לנשים הם השקעה חשובה בעבור הבריאות שלנו, אבל אין סיבה ״לשרוף״ קולקציות שלמות רק כי אתן מעדיפות לשחות בבריכה. הכנסו לכאן, מצאו את בגד הים העמיד לכלור שלכם – ותתחילו ללכת לאימונים שלכן בביטחון.





407 צפיות0 תגובות
bottom of page