טרנדים אופנתיים לעתיד. מאיפה באים ולאן הולכים.
top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

טרנדים אופנתיים לעתיד. מאיפה באים ולאן הולכים.

עודכן: 15 ביוני 2022

כל שנה אנו יכולים לשמוע על טרדנים חדשים באופנה. כל שנה אנו מוצפים בהמלצות מה ללבוש, איזה צבע הכי אופנתי וטרנדי, מה "אין" ומה "אאוט". האם אנו שואלים איך טרנד האופנה נולד? מי מחליט ומי מכוון את המעצבים ועולם האופנה ללכת אחרי טרנד מסוים? מהו העתיד של האופנה? תקראו את הכתבה שלנו ותגלו.


סוגים שונים של אנשים ביחס לאופנה.

בעולם הצרכנות בכלל ובעולם האופנה בפרט יש כמה סוגי אנשים.

סוג 1 - אלה אנשים שלא מבינים כל כך באופנה, לא מתעמקים בזה, ורק צורכים מה שהשוק מציע. הם לא עוקבים אחרי הטרנדים, ולרב אפילו מתנגדים להם בטענה שאופנה גורמת למנטליות עדר ושוללת יחודיות.

סוג 2 - אלה אנשים שכן אוהבים את האופנה ואת הטרנדים שלה. אמנם הם לא מספיק מבינים ויודעים לזהות את הטרנדים לבד, אך הם מבינים שלכל טרנד יש סיבה ויש מי שמבין בזה יותר טוב מהם. לכן הם עוקבים אחרי אנשי עולם האופנה, מגזינים, חשבונות אינסטגרם של מעצבים, מותגים, וסלבריטיז ומשפיענים למיניהם שמוכרים כבעלי טעם טוב ואופנתיות.

סוג 3 - אלה אנשי מקצוע מעולם האופנה. הם לא רק "מבינים" את האופנה. הם בעצמם חוקרים וחוזים את הטרנדים של האופנה (trend forcasters).


ממה מושפעים מגמות האופנה?

עולם האופנה לא קיים בעולם אקראי וכאוטי. לטרנדים של האופנה יש משמעות, חשיבה, תנועה. אופנה היא אוסף של זרמים ומגמות רלוונטיים לתקופת זמן ספציפית.טרנדים אופנתיים יכולים להתייחס לצבעים, לסוגי בדים, לגזרות, ואפילו לטכנולוגיות ייצור פריטי אופנה. כל טרנד מבוסס על הרבה פרמטרים. חלק מהטרנדים מבוססים על אופנה היסטורית. למשל, רובינו יכולנו לשים לב לחזרת פריטים ועיצובים שהיו אופנתיים לפני 30-40 שנה. עם זאת, כל פריט "וינטג'" עדיין נראה קצת אחרת. הפריטים האופנתיים החדשים מקבלים אלמנטים דומים לאופנה היסטורית, כמו צבע, גזרה או סגנון אך באופן כללי עדיין הנראות שלהם טריה ואופנתית.

כיוון שאופנה זאת תופעה חברתית, היא לא קיימת בוואקום ומושפעת מכל מיני תופעות חברתיות, תרבותיות, פוליטיות, כלכליות, אקולוגיות. קמפיין חברתי פוליטי בארה"ב "black lives matter" לא רק הניע הרבה מעצבים, צלמים, דוגמנים/יות כההי עור לצאת לקדמת הבמה של האופנה, אלה גם למשוך השראה ולהחיות סגנון וקוד לבוש של תנועת "פנטר השחור" שהיה פעיל בשנות ה-60-80 בארה"ב.


מלחמה אחרונה באירופה בין אוקראינה לרוסיה לא השאירה הרבה מותגי אופנה אדישים כלפי הכאב של העם האוקראיני. צבעי כחול צהוב מיוחדים של דגל אוקראינה התחילו להיכנס לשילובים אופנתיים של מעצבים רבים, לככב בתצוגות או באירועי ברנז'ה אופנתיים. למרות שהאופנה היא מושג אפוליטי שמדבר לשלום, איכות חיים ולייפסטייל, מותגי אופנה גדולים לא היססו להביע דעה פוליטית האם בסגירת חנויות ומשרדים בשטחי רוסיה או בהתרמת רווחים ממכירות של הקולקציות לאוקראינה.


בעיות האקלים, פנדמיה של Covid-19 בעולם גם לא השאירו את אנשי העיצוב והאופנה באדישות, הניעו אותם לחשוב על האופנה הירוקה, על השמירה על כדור הארץ. האופנה האקולוגית מתחילה להיכנס לסדר יום רגיל של בתי אופנה ומותגי עיצוב ידועים.


לי אדלקורט (Lidewij Edelkoort) אף פעם לא טועה.


לי אדלקורט (Lidewij Edelkoort) היא אחת החזאיות אופנה הצבעוניות ומפורסמות בעולם. אפשר לקרוא לה אשת חזון או ציידת הטרנדים. היא עוקבת כל זמן אחר האופן שבו מגמות חברתיות-תרבותיות מתפתחות. היא משלבת אמנות, ספרות, אירועים עולמיים, התנהגות צרכנית, סוציולוגיה ואנטרופולוגיה ועל בסיסם היא צופה מראש את הטרנדים ואת רצונותיהם של הלקוחות. לי אדלקורט עושה את זה בהצלחה רבה ואף פעם לא טועה. זאת הסיבה שענקי המותגים כמו לוריאל, גלרי לפאייט, לנקום, גאפ, מרקס אנד ספנסר ואחרים עוקבים אחריה באדיקות ומשתמשים בשירותיה כאשת חזון עבור עבודתם.


לי עצמה משווה את עבודתה של חזאית טרנדים לארכאולוגיה, כאשר מנהלים עבודת חיפוש קפדנית של רסיסים קטנים של מידע ואחר כך אוספים אותם למשהו אחד שלם. על בסיס מידע שנאסף, לי והסוכנות שלה Trend Union יוצרים ספר טרנדים שנתי (Trend Books) שמשמש חברות, מותגים, מעצבים, מסעדות, מלבישים/ות פרטיים/ות. בנוסף, מדי שנה, הסוכנות של לי מארגנת מצגת במטה פריז שלהם, ולאחר מכן היא שולחת את ספר התחזיות שלה לכל בירות העולם האופנתיות: לונדון, ניו-יורק, ברלין, אמסטרדם, קייב, טוקיו ועוד.


בשנת 2015 לי אדלקורט הוציאה ANTI_FASHION MANIFESTO . הרעיון העיקרי שהחזאית העבירה הוא שהאופנה בעצם מתה, לפחות בקונטקסט העכשווי. אנשי אופנה כבר לא נחשבים בחברה כאנשי קידמה, חלוציות או מהפכה. שום דבר לא השתנה יותר מדי בה. היא הגיעה למבוי סתום טבעי כאשר צריך לחשב מסלול מחדש ולפתח קונספט חדש לגמרי. הפילוסופיה פורצת דרך של לי נוגעת במספר נושאים כמו חומרים, תהליכי ייצור, מעצבים, תצוגות אופנה, שיווק ופרסום, עיתונות, וצרכנים עצמם. באופו מפתיע וקיצוני, החזון של לי אדלקורט בא לביטוי דווקא בתקופת המגפה covid-19 העולמית, כאשר שנתיים של פנדמיה יכולים לתרום לאיפוס ולפיתוח חשיבה חדשה, רעיונות יצירתיים מתוך מגמות סגנון חיים והתנהגות צרכנים החדשות.


סיבים חדשים

לי אדלקורט עובדת הרבה עם מעצבים צעירים באירופה וארה"ב שכבר מודעים חזק לנושא האקלים, שמודאגים ממצב האקולוגיה של כדור הארץ. יחד עם זאת, היא שמה דגש על נושא החינוך והשכלה נכונה של מעצבים חדשים, עיתונאים וכתבי אופנה שבשנים האחרונות ירדו רמה והפכו לבלתי מקצועיים. חוסר ידע ובורות בתחום הטקסטיל, טכנולוגיות ייצור משפיעים לרעה על תפיסת עולם האופנה וכתוצאה מכך על התנהגות הצרכנים.


על פי לי, האופנה המודרנית היא זולה, מהירה, נצלנית, ומזהמת סביבתית בטירוף. אחת ההצעות שלה היא להפחית את השימוש בכותנה שהיא גידול עתיר מים ולחפש אלטרנטיבות חדשות. לטענתה, יש תחייה של חוטים ישנים ושיטות ביו-טכנולוגית שבוחנות אפשרויות לחוטים ובדים מחומרים כמו סרפד, פשתן לבן, עצמות של חיות, או חוטים עשויים בננה, קוקוס, במבוק. גם נייר יהווה חומר גלם חשוב לחוטים. בחשיבה החדשה ניתן להתחיל לעבוד על משי של קורי עכבישים ובדים מאצות-ים. לי מדברת על המצאת סיבים חדשים שקל יותר לקצור ושלא צורכים הרבה מים. יש צורך בבדים חזקים ועמידים יותר. כחלק מתרבות צריכה חדשה כדאי להתרגל לצרוך מעט יותר. לרכוש בגדים איכותיים שיאריכו זמן. גם טכנולוגיות צביעת החוטים ובדים ניתן להעביר לשיטות צביעה מבוססות צמחים כמו אבוקדו, למשל.

הבקשה של לי ממעצבים, משווקים וסוחרים היא: עיצוב עם מטרה ויושרה תוך שמירה על כדור הארץ.


טכנולוגית ייצור וביוטכנולוגיה.

טכנולוגיות ייצור עכשיוויות מאופיינות על ידי שיטות ייצור בעיתיות, עם שימוש בבדים סינטטיים זולים וכתוצר יוצאים בגדים זולים, לא איכותיים שנזרקים לפח לאחר מספר כביסות. ובנוסף לכל זה, הבגדים עשויים מחומרים שלא מתכלים ומזהמים את הסביבה שלנו.

חלק מפילוסופית קידמה ופריצת דרך בתחום האופנה צריכה להגיע מהשקעה במחקר טקסטיל, בלמידת טכנולוגיות ייצור חדשות. חברות גדולות כמו נייק, אדידס כבר הבינו שהעתיד הוא במחקרי טקסטיל ובחידושים בעיקבות כך, והתחילו להשקיע ולפתוח מרכזי מחקר שלהם.


תהליכים חדשים של ייצור בגדים איכותיים יותר ועמידים יותר ישפיעו על כל מחזור האופנה. זה מצידו ישפיע גם על תהליך החיזוי ותכנון.


קורונה וסגנון הכפרי.

הפנדמיה גרמה לאנשים לא רק לריחוק חברתי וסגירה בבתים. זה גרם לאנשים להתמקד ולהעריך דברים חשובים יותר כמו ביטחון, קרבה משפחתית, נוחות. צימצום בהתנהלות חברתית פתוחה גרמה לצימצום משמעותי בצריכת הבגדים, רכישת פריטי אופנה זולים ומיותרים.


יחד עם זאת, קורונה גרמה גם לניסיון לנטוש מסביבה אורבנית צפופה לכפרים, לשטחים פתוחים יותר. סגנון חיים כפרי השפיע גם על טרנדים באופנה. רומנטיות, טבעיות ונוחות, פרחוניות ונאיביות הופיעו באלמנטים דקורטיביים של פריטי האופנה. הבגדים העשויים כאילו בעבודת יד, סריגה חמימה וביתית, שילוב של צבעים חמימים של טבע - הם חלק מהטרנדים שהושפעו משנתיים של מגפה.


מיקוד של אופנת העתיד

צריכת יתר הנוכחית על רקע משבר האקלים מהווה איום על כדור הארץ שלנו. הדור הצעיר עלול לשאת בתוצאות של הצריכה הלא מבוקרת הזאת. התקווה הגדולה שהדור הצעיר לא ייתן יד לזה. יחקקו חוקים חדשים למען הסביבה והמותגים הגדולים יצטרכו ליישר קו לפיהם. הרגלי צריכת יתר שהיינו רגילים אליהם כבר לא יהיו מגניבים והמטרה תהיה להחזיק בפחות פריטים בעלי עיצוב איכותי, כשבדרך אף ייצור לא יפגע ולא ייגרם נזק לכדור הארץ. המיקוד של טרנדים האופנה העתידיים יהיה על אסתטיקה, איכות, פשטות וקיימות.

 

הקולקציה החדשה 2022 של בגדי ים של SilkyFit נוצרה עם דגש על נוחות, איכות, ושמירה על כדור הארץ ומיחזור. בגדי ים נוצרו מבד עבה ומחטב ממוחזר שעשוי מבקבוקי פלסטיק.


292 צפיות0 תגובות
bottom of page