צובעים את העולם בירוק – מה לצבע של הבגד ים שלך ולסביבה?
top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

צובעים את העולם בירוק – מה לצבע של הבגד ים שלך ולסביבה?

עודכן: 3 במאי 2021

בשנים האחרונות זה נהיה יותר ברור מאי-פעם – יש לנו כוכב-לכת אחד ואנחנו צריכים להתחיל לשמור עליו. חטאי העבר של תעשיות ענק השאירו חותם שלילי עצום על מאגרי המים שלנו, על האוויר ועל היבשה – ועכשיו זו האחריות שלנו לשנות את זה. אז בפעם הבאה שאת בוחרת בגד ים מעוצב, תעצרי ותחשבי רגע מאיפה הצבעים שלו הגיעו באמת.


תעשיית הטקסטיל והשפעותיה

אני לא הולכת לזעזע את העולמות של אף אחת מכן כשאני אספר לכן שתעשיות ענק הן אחד מהגורמים המרכזיים לבעיות הזיהום על כדור הארץ כולו. אני בהחלט לא אזעזע את עולמכן כשאספר לכן שתעשיית הטקסטיל היא תעשיית ענק שכזו, ושהבגדים שיושבים לכן בארונות עלו לנו במחיר כבד הרבה יותר מזה שיצא לנו מהכיס.


אנחנו התרגלנו לחשוב על הארון שלנו כפלטת צבעים נפלאה שמכילה בתוכה את מגוון צבעי הקשת, או לפחות אלו שמחמיאים לנו יותר. אבל מאיפה הצבעים האלה מגיעים, ומה הם עושים לעולם שלנו? החיבור שלי לנושא הזה מגיע, באופן לא מפתיע, מהפגיעה במקורות המים שלנו, התוצר המרכזי של תעשיית הצבעים המלאכותיים. כשמייצרים בגד ים לספורט, נניח, בצבע כחול מלאכותי צריך להשתמש ב-200 טון של מים, שיזוהמו וישוחררו בחלקם חזרה אל מאגרי המים שלנו, בשביל טון אחד של בד – בערך 1,400 בגדי ים בסך הכל.


ואם החומרים שנפלטים למים היו מתפרקים זה היה סיפור אחר, אבל מדובר על מזהמים שהוכחו ביותר מפעם אחת כחומרים מסרטנים ומזהמים שאינם מתפרקים בקלות ומובילים לפגיעה ישירה בבעלי חיים, ביבשה והפלא ופלא – גם בבני אדם. אז בעוד שאין לנו את היכולת לשלוט בתעשייה שלמה – אנחנו יכולות לבחור את הבחירות הנכונות יותר בשבילנו, להיות מודעות קצת יותר ולדעת על מה להסתכל כשקונים גרדרובה חדשה, לבוש ספורט או בגדי ים.


ביקיני שחור בגזרה גבוהה מחטבת

בגד ים צבעוני או בגד ים הרסני?

אז מה בעצם קורה בתהליך צביעת בד שמזהמם מים? בואו אני אסביר לכן. צביעת בד בצורה תעשייתית לא מוטמעת בתוך סיבי הבד, אלא מבוססת על ציפוי שלו בכימיקלים ״שמלבישים״ עליו עוד פיגמנט. למעשה, מדובר על בערך 8,000 כימיקלים שונים שנחוצים לתהליך של צביעה, חמצון וטיפול בבד. כדי להפעיל את התהליך הכימי שמחבר בין הבד לכימיקלים הללו דרושים מים רבים שמאפשרים את התהליך, ושסופחים את שאריות הכימיקלים שלא נתפסים בבד. את המים האלה במדינות כמו סין מזרימים פשוט החוצה מהמפעלים אל הנהרות ובסופו של דבר אל הים.


זוכרות שמדובר גם בציפוי על הבד? זה אומר שהוא מתפרק עם הזמן ומשתחרר חזרה לסביבה. קחו דוגמה: קניתן בגד ים לנשים על מנת לעשות ספורט ויצאתן לחוף. מי הים מפרקים את הצבע מהבד ומשחררים חומרים מסרטנים למים. זו הסיבה שכל אחת מאיתנו יכולה וצריכה להתחיל להתחשב בפרטים האלה כשאנחנו הולכות ורוכשות פרטי לבוש – כל אחת מאיתנו משפיעה על העולם כולו.


אז איך כן נכון לצבוע בגדי ים?

אל תדאגו – אני לרגע לא גוערת בכן להחליף את כל הארון שלכן ללוק מונוכרומטי ומדכא. יש אינספור דרכים לצבוע בד היום, לטכנולוגיות יש נטייה להתקדם הרי, וקיימות חלופות שגם מציעות צבעים יפהפיים וגם מצמצמות את הפגיעה בסביבה עד המינימום האפשרי.


שיטה אחת שכזו היא הדפסת ink-jet, תהליך שבו הצבעים והפיגמנטים מותזים ומשתלבים עם הסיבים של הבד. טכניקת הדפסה זו אינה עושה שימוש בכמות גדולה של מים לצורך טיפול וצריכת חשמל ובגלל זה היא גם מזהמת פחות ממאגרי המים. שיטה נוספת היא הלבנה ידידותית לסביבה – יש דבר כזה. בעזרת שימוש בחומרים שאינם כלוריים מבצע פשוט האצה מבוקרת של תהליך הפירוק של הבד עד לרמת ההלבנה הרצויה בדיוק כמו חומרים כלוריים, ההבדל הוא בחומרי החמצון שמשומשים בתהליך שאינם מתפרקים לחומרים מסרטנים ומזהמים אלא מתפרקים באופן טבעי לאבני היסוד שלה. בנוסף לכל זה, השיטה אינה כוללת שימוש בגז מתאן ובכך מפחיתה את פליטת הפחמן הדו-חמצני עד 50 אחוז.


אני לא אוהבת להגיד שבגדי הים באתר הזה מיוצרים מבדים ״ידידותיים לסביבה״, מדובר בבדים אחראיים לסביבה. זו האחריות שלנו להתחיל לדאוג לשינויים בעולם, ולשמור על מקורות המים שכל כך חשובים לנו. לכן, הבדים של בגדי הים האלה (אני מציעה להוסיף כאן קישור לבגדי הים הספציפיים) הבדים מיובאים במיוחד מאיטליה. שם, הם מיוצרים בצורה אחראית שמקטינה בצורה המקסימלית את הפגיעה במקורות מים וזיהום אוויר ומותירה אחריה עולם קצת יותר טוב. בגדי ים ידידותיים לסביבה הם לא מותרות, הם הכרח, כי כשאתן נכנסות למים אתן משאירות את החותם שלו בהם. הגיע הזמן שתתחדשו בבגד שמשאיר חותם חיובי, לא?



42 צפיות0 תגובות
bottom of page